برترین سایت های مذهبی

معرفی برترین سایت هاِ مذهبی در ایران| ارائه مقالات و مطالب مذهبی

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

ماجرای مذل

ماجرای مذل

«ماجرای مذلّ»

🔹 اول 🔹
کنون حسن‌بن‌علی امام شیعیان، امر خلافت را به فرزند هند جگرخوار واگذاشته و به درخواست یارانش از پیکار با آن پلید، خودداری فرموده است.
مردی از شیعیان و اصحاب حسن مجتبی -سلام‌الله‌علیه- نامش «سفیان بن ابی‌لیلیٰ الهَمْدانی» بود. سوار بر شتری به سوی خانۀ امام حسن آمد. 
حضرت به پیشگاه درب خانه نشسته و زانوان خود در بغل گرفته بود.
سفیان زبان چرخاند: «سلام بر تو ای ذلت‌دهندۀ مؤمنان» 
حضرت اشاره کرده، فرمودند: «پایین بیا از مرکب و عجول نباش... پایین بیا، شترت را می‌توانی در خانه بنشانی.» پس برخاست و او را کمک داد.
+ چه گفتی؟
- عرض کردم السلام‌علیک‌یا‌مُذِل‌ّالمؤمنین 
+ چه شده که تو با من اینطور سخن می‌گویی؟
- پدر و مادرم به فدایت! به خدا قسم با واگذاریِ خلافت به معاویه، ما را ذلیل کردی...
+ من مؤمنان را عزت دادم، اگر چنین نمی‌کردم شیعه‌ای بر روی زمین باقی نمی‌ماند. چنان که خضر نبی، آسیب کوچکی به کشتی زد تا اهل آن را از شرّ دزدان دریا حفظ کند. من نیز با واگذاری خلافت، از شما و خودم محافظت کردم.

🔹 دوم 🔹
امام کاظم فرمودند قیامت که می‌شود چنین ندا می‌دهند:
کجایند یاران محمدبن‌عبدالله (پیامبر خدا)؟ آنان که پس از او عهد نشکستند و بر سرِ پیمان خویش ماندند! پس سلمان و مقداد و ابوذر برمی‌خیزند.
سپس: کجایند یاران علی‌بن‌ابی‌طالب (وصی رسول خدا)؟ پس عمروبن‎‌حمق‌خزاعی، محمدبن‌ابوبکر، میثم تمار و اویس قرنی برمی‌خیزند.
آنگاه چنین ندا می‌آید که: کجا هستند یاران حسن‌بن‌علی (پسر فاطمه)؟ پس #سفیان‌بن‌ابی‌لیلی‌الهمدانی و حذیفة‌بن‌اُسیدغفاری برمی‌خیزند...
‌‌
🔹 پی‌نوشت 🔹
چه ما را به خود مغرور کرده که از وفاداری به #امام_زمان خود دم می‌زنیم؟ چه شده است که شیعیان دوران #امام_حسن_مجتبی را مذمت می‌کنیم، حال آنکه نمی‌دانیم در چه فتنه‌ای گرفتار بودند؟ سفیان -علیه‌الرحمه- کسی است که نسبتش به امام مجتبی، چون میثم تمار برای امیرالمومنین است و مثل ابوذر برای پیامبر... ما که از کارِ او به بدی یاد می‌کنیم، خودمان چکارۀ امام زمانمان هستیم؟ 
با این حجم از #تقوا و ایمان -که خود می‌دانیم چه در کاسه داریم- وقتش نشده بترسیم از فتنه‌های دوران غیبت؟ آن فتنه‌ها که مؤمن را صبح از خانه خارج می‌کند و شب مشرک و کافر به خانه باز می‌گرداند. شیعیان صاحب‌الزمان! بیاییم فقط کمی بترسیم؛ قبل از آنکه این مسائل برایمان به شوخی بدل شود.

#محمدعلی_حمیدی_فراق
ظهر دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۹

۱- بحارالانوار، جلد ۴۴، صفحۀ ۶۰؛ همان، صفحۀ ۲۳؛ همان، جلد ۷۵، صفحۀ ۲۷۸.
۲- بحارالانوار، جلد۳۴، صفحۀ ۲۷۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
من مانع شدم!!

من مانع شدم!!

«من مانع شدم»
...
ابن عباس گوید: 
در اوایل خلافت عُمَر، با او روبرو شده و اتفاقاً وارد مکالمه شدم...
پرسید: پسر عمویت درچه حال است؟
گمان کردم عبدالله‌بن‌جعفر را می‌گوید، گفتم: با همسن و سالان خود بازی می‌کند.
گفت: منظورم او نبود، بزرگ شما اهل‌بیت (از جهت منزلت) را گفتم [یعنی علی‌بن‌ابی‌طالب].
گفتم: در نخلستان است و به درختان خرما آب می‌نوشاند و قرآن می‌خواند.
گفت: راستش را بگو، هنوز هم خلافت را برای خود می‌داند؟
گفتم: بله (حقش است)
گفت: گمان می‌کند که پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- به خلافت او تصریح کرده؟
گفتم: بله، این را هم بگویم که از پدرم (عباس عموی پیامبر) پرسیدم و او نیز وجودِ این بیان صریح پیامبر را تایید کرد.
عمر گفت: درست است... پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌وآله- دربارۀ جانشینی علی، اندک‌کلامی گفته بود ولی اتمام حجّت نکرده بود (!!!) در ایام بیماری‌اش خواست به این موضوع با اسم به خلافت علی تصریح کند که من مانع شدم.

* ابن‌ابی‌الحدید گوید: این خبر را خطیب بغدادی در کتابش با سند ذکر کرده.

📚 شرح نهج‌البلاغه (ابن‌ابی‌الحدید سنّی معتزلی)، جلد ۱۲، صفحۀ ۲۰ و ۲۱
📚 بحارالانوار (علامۀ مجلسی)، جلد ۳۰، صفحۀ ۵۵۵ و ۵۵۶

🔹 (وَلَقَدْ أَرَادَ فِی مَرَضِهِ أَنْ یُصَرِّحَ بِاسْمِهِ فَمَنَعْتُهُ)

ترجمه و تحقیق: #محمدعلی_حمیدی_فراق 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
نقش حضرت سوسن (مادر امام حسن عسکری) در غیبت

نقش حضرت سوسن (مادر امام حسن عسکری) در غیبت

 

«حضرت سوسن»

سی‌چهل سالِ اطراف غیبت #امام_زمان را که نگاه می‌کنم، برای من از جالب‌ترین زمان‌های تاریخ به شمار می‌آید. برای من که یک سرِ نخ زندگی‌ام را گره زدم به دامان مادرِ ولی‌ِ عصرم، عجیب نیست که به دنبال نام #نرجس_خاتون ، تاریخ را در این روزها بیشتر زیر و رو کرده باشم.
این سال‌ها را با مشخصۀ حضور سه نفر، در خاطرم ثبت کرده‌ام. حضرات «حکیمه‌خاتون» (خواهر امام جواد و عمۀ امام هادی ع) «حُدَیث» (همسر امام هادی و مادر امام عسکری ع) و «نرجس‌خاتون» (همسر امام عسکری و مادر امام زمان).
می‌خواهم از حضرت حُدَیث -سلام‌الله‌علیها- بنویسم.

 

اگه میخوای بدونی چجوری‌ با امام زمان ارتباط برقرار کنی اینجا کلیک کن
‌‌
تاریخ، برای مادر امام عسکری -ع- نام‌هایی ذکر کرده که هر یک از شهرت خاصی برای ایشان برخوردار است. «سلیل» را از بیان امام هادی -ع- می‌بینیم که فرمود او از هر بدی و زشتی [مسلولةٌ، یعنی] پاک و منزّه است.
او را «جَدّه» (مادربزرگ) نامیدند به جهت نسبتش با قائم‌آل‌محمد -عجل‌الله‌فرجه-، و «حُدَیث» و «سوسن» و «سمانه» نیز از اسامی ایشان است.
شیرزنی که رنج تبعید از مدینه تا سامرّا را با فرزند کوچک به دوش کشید و در رکاب امام غریب و هادی امت -ع- ماند. او که شاهد یورش‌های شبانه و ناگهانی مأموران متوکل و معتز به خانه‌اش و جسارت‌های متعدد به ساحت امام بود، تازه پس از ولادت #مهدی_موعود -عجّل‌الله‌فرجه- موظف شد به بهانۀ حج، کودک را به مکه برده و پنهان بدارد.
او دومین زنِ وصیِ امام معصوم بود. به آن هنگام که امام حسن عسکری -ع- به شهادت رسیدند، مردم را از وجود فرزند پنهان ایشان آگاه ساخت و عَلَم تبلیغ ولایت حجة‌بن‌الحسن -عجّل‌الله‌فرجه- را برافراشت.

احمدبن‌ابراهیم گوید: در سال ۲۶۲ ه‍.ق. به محضر حضرت حکیمه‌خاتون -س- رسیده و از پشت پردۀ حجاب با ایشان دربارۀ م‌ح‌م‌د؛ امام آخر شیعیان، سخن گفتم و از ایشان پرسیدم که: او کجاست؟
فرمود: پنهان است.
عرض کردم: پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟ (و چگونه او را بشناسد و وجود او را دریابد؟)
فرمود: به «جدّه» مادر امام حسن عسکری -ع- رجوع کنید.
گفتم: به کسی اقتدا کنم که زنی وصیّ اوست؟! فرمود: به #امام_حسین -ع- اقتدا کن که #حضرت_زینب -س- را وصی امام سجاد -ع- قرار داد و هر دانش و تدبیری که از امام سجاد -ع- صادر می‌شد، به زینب کبری -س- منسوب می‌شد تا قدر زین‌العابدین -ع- پنهان و محفوظ بماند.
‌‌
📚 الارشاد (شیخ مفید) و بحارالانوار (علامه مجلسی) و کمال الدین (شیخ صدوق) و چند کتاب دیگر
• کلیدواژه روایت اخیر در کمال‌الدین: (إلی الجدة امّ أبی محمد)

#محمدعلی_حمیدی_فراق
۴ آذر ۱۳۹۹ ولادت امام عسکری سلام‌الله‌علیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite

چگونه شب قدر را درک کنیم

بر اساس روایات اهل_بیت علیهم السلام چه کنیم که شب_قدر یا ثواب آن را درک کنیم ؟

 

أ. معرفت پیدا کردن به حقیقت فاطمیه

 تفسیر فرات بن إبراهیم مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَیْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ  اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا.

بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج 43 ص 65

ب. انجام عبادات به صورت کامل در ماه رمضان (روزه روز، انجام نمازها در اول وقت، اداى نماز جمعه و عید و عبادت بخشى از شب)

ٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ النَّبِیَّ ص لَمَّا انْصَرَفَ مِنْ عَرَفَاتٍ وَ سَارَ إِلَى مِنًى دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَاجْتَمَعَ إِلَیْهِ النَّاسُ یَسْأَلُونَهُ عَنْ لَیْلَةِ الْقَدْرِ فَقَامَ خَطِیباً فَقَالَ بَعْدَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ أَمَّا بَعْدُ فَأَیُّکُمْ سَأَلْتُمُونِی عَنْ لَیْلَةِ الْقِدْرِ فَلَمْ أَطْوِهَا عَنْکُمْ لِأَنِّی لَمْ أَکُنْ بِهَا عَالِماً اعْلَمُوا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَّهُ مَنْ‏ وَرَدَ عَلَیْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ هُوَ صَحِیحٌ سَوِیٌّ فَصَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَیْلِهِ وَ وَاظَبَ عَلَى صَلَاتِهِ وَ هَاجَرَ إِلَى جُمُعَتِهِ وَ غَدَا إِلَى عِیدِهِ فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ فَازَ بِجَائِزَةِ الرَّبِّ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَازَ وَ اللَّهِ بِجَوَائِزَ لَیْسَتْ کَجَوَائِزِ الْعِبَادِ.

ثواب الأعمال - الشیخ الصدوق - ص 64

ج. قرائت 100 مرتبه سوره دخان هر شب در ماه رمضان از شب اول تا شب 23

 قال رجل لأبی جعفر علیه السلام: یا بن رسول اللَّه کیف أعرف لیلة القدر تکون فی کلّ سنة؟
قال: إذا أتى شهر رمضان فاقرء سورة الدخان کلّ لیلة مأة مرّة، فإذا أتت لیلة ثلاث و عشرین، فإنّک ناظر إلى تصدیق الّذی سئلت عنه‏

إقبال الأعمال - السید ابن طاووس - ج 1 ص 149

ادامه دارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
دوست واقعی کیست؟

دوست واقعی کیست؟

 

🔊 رفاقت 🔊

📃 یَزِیدَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلصَّدَاقَةُ مَحْدُودَةٌ فَمَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ تِلْکَ اَلْحُدُودُ فَلاَ تَنْسُبْهُ إِلَى کَمَالِ اَلصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ شَیْءٌ مِنْ تِلْکَ اَلْحُدُودِ فَلاَ تَنْسُبْهُ إِلَى شَیْءٍ مِنَ اَلصَّدَاقَةِ أَوَّلُهَا أَنْ یَکُونَ سَرِیرَتُهُ وَ عَلاَنِیَتُهُ لَکَ وَاحِدَةً وَ اَلثَّانِیَةُ أَنْ یَرَى زَیْنَکَ زَیْنَهُ وَ شَیْنَکَ شَیْنَهُ وَ اَلثَّالِثَةُ أَنْ لاَ یُغَیِّرَهُ مَالٌ وَ لاَ وِلاَیَةٌ وَ اَلرَّابِعَةُ أَنْ لاَ یَمْنَعَکَ شَیْئاً مِمَّا تَصِلُ إِلَیْهِ مَقْدُرَتُهُ وَ اَلْخَامِسَةُ أَنْ لاَ یُسْلِمَکَ عِنْدَ اَلنَّکَبَاتِ.

🖋️ یزید بن خالد از امام صادق (علیه السّلام) نقل میکند:

دوستی را شرایطی است، کسی که همه این شرایط در او نیست او را دوست کامل مشمار و کسی که هیچ یک از این شرایط در او نیست، او را به هیچ درجه از دوستی نسبت نده 🥊

1️⃣ آشکار و نهانش با تو یکی باشد.

2️⃣ زینت تو را زینت خود و عیب تو را عیب خود بداند.

3️⃣ مال و مقام، حال او را تغیر ندهد.

4️⃣ آنچه در توان دارد از تو مضایقه نکند.

5️⃣ تو را به هنگام مصیبت رها نکند.

📗 وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی) ج 12 ص 146
📘 امالی (شیخ صدوق) ج 1 ص 699

-----------------------------------------------------------

پ ن 1 :
این حدیث گوهر بار از امام صادق (ع) چند نمونه از معیار های معرفتی یک دوست هست ولی در روایات دیگر در مورد دینداری هم نکاتی ذکر شده.

پ ن 2:
حقیقت تلخی که وجود داره اینه که خیلی از کسایی که در اطراف ما هستن دوست و یا رفیق نیستن، صرفا اشنا هستن، پس دقت کنیم وقتمون رو برای چه افرادی خرج میکنیم.

پ ن 3:
اگر همچین رفقایی داریم خوشا به حالمون و سعی کنیم نگهشون داریم چرا که حدیث داریم از هر کسی به انسان نزدیک تر هستند. (اقرب القرباء)
اما اگه نداریم، وقتشه که آستین‌هارو بالا بزنیم و یه کاری کنیم چرا که واقعا جای خالیشون احساس میشه.


#امام_صادق
#عیدتون_مبارک
#دوست
#رفیق_جان
#معیار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
تفکر غرب یا اسلام؟؟

تفکر غرب یا اسلام؟؟

تفاوت جهان بینی غرب با اسلام

📃 عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: مَنْ کَانَ فِی حَاجَةِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ کَانَ اللَّهُ فِی حَاجَتِهِ مَا کَانَ فِی حَاجَةِ أَخِیه‏

امام صادق (ع) میفرمایند: هر کس مشغول بر طرف ساختن حاجت برادر مومن خود است، تا هنگامی که مشغول پرداختن به آن حاجت است، خدا نیز در کار انجام حاجت اوست.
🔎امالی شیخ طوسی جلد 1 صفحه 94🔍
___________________________________________

وقتی بحث جهان بینی مطرح میشه یکی از شاخه ها و مقوله های مهم این بحث مسئله اقتصاد و نگرش غرب به این مسئله هست.
از دوران مدرنیته و بعد از اون تفکر امانیسم یا به عبارت دیگه هیومنیسم (انسان گرایی مطلق) به اوج خودش رسید.
اساس این تفکر این هست که انسان در مرکز هستی و اون کاری رو انجام میدهد که به نفع خودش هست و عملا به غیر از مواردی که به نفع خودشون باشه خدا و مصلحت خلق نقشی ندارد.
با این تفکر هر کی به نفع خودش کار میکنه چه پولدار و سرمایه دار باشه و چه اشخاص معمولی و عملا قشر ضعیف در صورت تزاحم، منفعت ها زیر پا له میشوند.
به طور مثال در جهان بینی غربی اگر من یک گوشت رو بخوام بفروشم اگر مجبور باشم باید ارزون تر بفروشم تا هم مشتری جدید و هم خود شخص برگردن به مغازه من اما در جهان بینی اسلامی چون اخلاقیات و در نظر داشتن خداوند مهمتر از منفعت شخص هست باید جنس رو ارزون تر بفروشه چون داره خدمت به مردم میکنه، نتیجه ها یکی هست اما زمین تا آسمون در مقدمات فرق هست و این فرق فقط در تزاحم خودشون رو نشون میدن.

دیدگاه اسلام در بحث ملکیت این است که مالک همه چیز خداوند چنانچه مرحوم مظفر در کتاب اصول فقه می‌گویند : این مالک شدن ما بر ماشین یا خونه و..... به صورت اباحه در تصرف هست به گونه ای که اگر یک معامله طبق همان قاعده ای که از طرف خداوند رسیده است انجام دهیم به صورت مجازا مالک میشویم و مالک حقیقی خداوند است.
🖊️تبیین این بحث به شدت ثمره فقهی دارد🖊️

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : الدنیا مَزرَعةُ الآخِرَةِ
پیامبر عظیم شأن اسلام میفرمایند: دنیا کشتزار آخرت است.
🧷عوالی الآلی🧷
در تفکر غرب تو باید دنبال این بری که خودت چی میخوای و منفعت خودت تو چی هست اما تفکر اسلامی همین هست اما میگه باید منفعت خودتو در غالب آموزه های خداوند قرار بدی بنابرین احتمال داره جایی منفعت خودت فدای حکم و دستور خدا بشه

پ ن 1:کشور امروز ما اسلامی نیست و امدن ترکیبی از جهان بینی غرب و اسلام را داشته باشن که متاسفانه به نتیجه خوبی نرسیدن
پ ن2:بحث خیلی مفصل هست و به صورت خلاصه بیان شد
#جهان_بینی
#اسلام
#غرب
#امانیسم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
دنیا رو دوست داری؟

دنیا رو دوست داری؟


امیرالمومنین (ع) می فرمایند :
النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْیَا، وَلاَ یُلامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّهِ

مردم فرزندان دنیا هستند و هیچکس برای دوست داشتن مادرش سرزنش نمیشود.

People are the current life's children and no one is blamed for loving his/her mother.
__________________________________________

🔴 امیرالمونین در حکمت 303 نهج‌البلاغه اشاره به یک واقعیت غیر قابل انکار دارند که همانطور که فرزندی مادر خودش را دوست دارد به این دلیل که در دامان مادر متولد شده و رشد و نمو کرده به همان دلیل هم دنیا را دوست دارد.
برای همین علاقه به دنیا یک امری کاملا طبیعی است و در فطرت انسان نیز جای دارد پس هیچ جای نگرانی نیست که خود انسان یا شخص دیگری، دنبال دنیا باشد و هرگز نیز نباید توقع داشت که شخصی به زن، فرزند، خانه، ماشین و... پشت پا بزند و ما هیچ حقی نداریم که این افراد را مورد سرزنش قرار بدیم.
مرحوم حبیب الله خویی در منهاج البراعه ذیل شرح همین حکمت شعر زیبایی را آوردن:
مردمان فرزند و دنیا مامشان
سرزنش بر حبّ او لائق مدان
اما... مثل تمام امور، افراط در اینجا هم جایی ندارد بدین معنی است که علاقه به دنیا باعث سلب توفیق و باز ماندن از انجام واجبات و از دست دادن آخرت شود.
🔵 رئیس مکتب شیعه امام صادق (ع) می‌فرمایند:
لَیْسَ مِنَّا مَنْ تَرَکَ دُنْیَاهُ لاِخِرَتِهِ وَلا آخِرَتَهُ لِدُنْیَاهُ
از ما نیست کسی که دنیایش را برای آخرت و آخرتش را برای دنیا ترک کند.
کافی جلد 5 صفحه 78

به وضوح در این کلام گوهر بار میبینیم که توجه به آخرت به گونه ای که باعث شود از دنیا باز بمانیم و برعکس، به شدت مورد مذمت قرار گرفته است.

⚪ حسن ختام این بحث را میتوان با خطبه 82 نهج البلاغه که اتفاقا در وصف دنیاست بیان کرد، حضرت امیر میفرمایند:
مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ
آن کس که با دنیا بنگرد، دنیا به او بصیرت و بینایی میبخشد(دنیا فقط وسیله ای برای عبرت باشد) و آن کس که به دنیا بنگرد، دنیا نابینا و کورش میکند (فقط به زینت و ارایش این دنیا نگاه کنه و کل همتش دنیا بشود)
🖊️جدا عبارت در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارد🖊️

جمع بندی:
دنیا وسیله است نه هدف اما حبّ دنیا طبیعت و ذاتی هر انسانیست پس حق هر انسانیست که در شان خودش بهترین استفاده و لذت حلال را از دنیا ببرد ولی این را هم در نظر بگیرد که حیات جاویدان آخرت است.



#امیرالمؤمنین
#نهج_البلاغه
#سرزنش
#حب_دنیا
#world

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite
فضولی نکن!!!

فضولی نکن!!!

تفتیش یا فضولی

 

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا... لا تَجَسَّسُوا...
ای کسانی که ایمان آورده اید!... هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید...

آیه 12 سوره حجرات

 

ابوبصیر می‌گوید: حضرت صادق "علیه‌السلام" به من فرمودند:
🔷 «لَا تُفَتِّشِ‏ النَّاسَ‏ عَنْ أَدْیَانِهِمْ فَتَبْقَى بِلَا صَدِیق»
🔶 در عقاید مردم جستجو و کنجکاوى نکن که بى‌رفیق خواهى ماند.
📚 تحف العقول
___________________________________________
پ ن 1:
این روایت در کتابی مثل: کافی شریف بدون قید "عن ادیانهم" امده که مقصود روایت میشود خیلی در باطن کار های مردم نرو چرا که بدون رفیق میمانی، لذا کسی که رفتارش درظاهر خوبه شما با اون رفاقت کن (شما هر باغچه ای رو ک بیل بزنی، 2 تا کرم توش هست) پس خیلی پیگیر کار های باطنی مردم نباش که بلا صدیق میشوی

پ ن 2:
حالا این روایت که قید "عن ادیانهم" داره ، برداشت بنده این است که به معنی دین مصطلح نیست (مسحیت، یهودیت و...) منظور این است که هر کسی تو این دنیا یه چیزی برای خودش در نظر گرفته (فرضا جایگاه اجتماعی، تمکن مالی، روابط با افراد مختلف، علاقه زیاد به فیلم، بازی، اهنگ و.....) خیلی رو اینا زوم نباش که مثلا فلانی دنبال پول هست با اون دوست نمیشم چرا که در اخر بدون رفیق میشی.

پ ن 3:
بلاخره چه کنیم🤔کسی که این صفات تو اخلاقش هست با اون رفاقت کنیم! خب از اونور هم حدیث داریم تو انتخاب دوست سخت گیر باشید و دقت کنید؟!
جمع بین این روایات این هست که تو ظاهر هم اون صفت رو داره به گونه ای که کل فکرش همین شده و دیگه به فکر واجبات خودش هم نیست و این راهی که در پیش گرفته اصلا به اهل بیت ختم نمیشه خب با این فرد رفاقت نکن.

#حضرت_صادق
#کافی
#تفتیش
#رفاقت
#اخلاق
#روایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
برترین سایت های مذهبی TopSite