تفاوت جهان بینی غرب با اسلام

📃 عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: مَنْ کَانَ فِی حَاجَةِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ کَانَ اللَّهُ فِی حَاجَتِهِ مَا کَانَ فِی حَاجَةِ أَخِیه‏

امام صادق (ع) میفرمایند: هر کس مشغول بر طرف ساختن حاجت برادر مومن خود است، تا هنگامی که مشغول پرداختن به آن حاجت است، خدا نیز در کار انجام حاجت اوست.
🔎امالی شیخ طوسی جلد 1 صفحه 94🔍
___________________________________________

وقتی بحث جهان بینی مطرح میشه یکی از شاخه ها و مقوله های مهم این بحث مسئله اقتصاد و نگرش غرب به این مسئله هست.
از دوران مدرنیته و بعد از اون تفکر امانیسم یا به عبارت دیگه هیومنیسم (انسان گرایی مطلق) به اوج خودش رسید.
اساس این تفکر این هست که انسان در مرکز هستی و اون کاری رو انجام میدهد که به نفع خودش هست و عملا به غیر از مواردی که به نفع خودشون باشه خدا و مصلحت خلق نقشی ندارد.
با این تفکر هر کی به نفع خودش کار میکنه چه پولدار و سرمایه دار باشه و چه اشخاص معمولی و عملا قشر ضعیف در صورت تزاحم، منفعت ها زیر پا له میشوند.
به طور مثال در جهان بینی غربی اگر من یک گوشت رو بخوام بفروشم اگر مجبور باشم باید ارزون تر بفروشم تا هم مشتری جدید و هم خود شخص برگردن به مغازه من اما در جهان بینی اسلامی چون اخلاقیات و در نظر داشتن خداوند مهمتر از منفعت شخص هست باید جنس رو ارزون تر بفروشه چون داره خدمت به مردم میکنه، نتیجه ها یکی هست اما زمین تا آسمون در مقدمات فرق هست و این فرق فقط در تزاحم خودشون رو نشون میدن.

دیدگاه اسلام در بحث ملکیت این است که مالک همه چیز خداوند چنانچه مرحوم مظفر در کتاب اصول فقه می‌گویند : این مالک شدن ما بر ماشین یا خونه و..... به صورت اباحه در تصرف هست به گونه ای که اگر یک معامله طبق همان قاعده ای که از طرف خداوند رسیده است انجام دهیم به صورت مجازا مالک میشویم و مالک حقیقی خداوند است.
🖊️تبیین این بحث به شدت ثمره فقهی دارد🖊️

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : الدنیا مَزرَعةُ الآخِرَةِ
پیامبر عظیم شأن اسلام میفرمایند: دنیا کشتزار آخرت است.
🧷عوالی الآلی🧷
در تفکر غرب تو باید دنبال این بری که خودت چی میخوای و منفعت خودت تو چی هست اما تفکر اسلامی همین هست اما میگه باید منفعت خودتو در غالب آموزه های خداوند قرار بدی بنابرین احتمال داره جایی منفعت خودت فدای حکم و دستور خدا بشه

پ ن 1:کشور امروز ما اسلامی نیست و امدن ترکیبی از جهان بینی غرب و اسلام را داشته باشن که متاسفانه به نتیجه خوبی نرسیدن
پ ن2:بحث خیلی مفصل هست و به صورت خلاصه بیان شد
#جهان_بینی
#اسلام
#غرب
#امانیسم