ارتباط با امام زمان: یکی از مهم ترین مشکلات جامعه اسلام وحتی کل جهان محروم بودن از امام عصر است در این ‍مقاله از وبلاگ برترین سایت های مذهبی قصد داریم تا روشی جامع برای این ارتباط ارائه دهیم

چگونه از وجود مقدس امام زمان بهره برداری کنیم؟

فرض کنید شما گنجی داشته باشید؛ بهترین گنج الهی هم باشد اما اگر نشود از آن استفاده کرد کنار گذاشته می شود.

مهم ترین گنج و نعمت الهی برای انسان ها امام زمان هستند اما چگونه می توانیم از این گنج بهره برداری کنیم؟

  • آیا اتصال و ارتباط با حضرت مهدی فقط مخصوص افرادی خاص است؟
  • پس بقیه مردم چه !!! مگر وظیفه امام هدایت تمام مردم نیست؟
  • آیا منظور از ارتباط با امام زمان دیدن امام با چشم ظاهری است؟
  • پس چگونه می شود با امام عصر ارتباط برقرار کرد؟

ادامه مطلب

ملاقات با امام زمان
ما نمی توانیم به این قیل و قال ها در بحث ملاقات با امام زمان و تشرف خدمت ایشان تکیه کنیم. بگوییم که مثلا بزرگی گفته است اگر فلان ختم را بردارید می توانید متصل شوید؛ یا چهل شب فلان کار بکنید یا چهل شب چهارشنبه فلان جا بروید.
خیلی افراد این کار ها را انجام داده اند ولی نتیجه نگرفتند.
پس چه باید کرد؟!

 

 روش ارتباط با امام زمان 
اصل اساسی برای ارتباط با امام زمان این است که انسان باید به فکر برود و حقیقت خودش را پیدا کند. به طور جدی و واقعی تشنه اتصال با حجت الله باشد. 


باید واقعا تشنه این بشود که :‍‍‍‍ٌ« اللهم عرفنی نفسک فإنک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف رسولک، اللهم عرفنی رسولک فإنک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فإنک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»


ترجمه:« خدایا خودت را به من بشناسان زیرا تو اگر خود را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم، خدایا رسول خود را به من بشناسان زیرا اگر تو رسول خود را به من نشناسانى حجت تو را نشناسم، خدایا حجت خود را به من بشناسان زیرا اگر تو حجت خود را به من نشناسانى از دینم گمراه گردم‏.»
 
اگر انسان پی ببرد که واقعا تشنه است و درخواست کند از پروردگار؛ ان شاء الله اتصال با بقیه الله برایش حاصل می شود

 

شروط اتصال به امام زمان

  1. دکان باز نکند
  2. ادعا نکند و مدعی نباشد
  3. ریاست طلبی نکند
  4. شهرت طلبی نکند

خلاصه باید پاک پاک باشد

 

امتحانات بر سر راه 

  1. امید انسان باید از همه جا غیر از خدا و امام زمان قطع شود اگر امید داریم که این و آن کمک میکنند نمی شود «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» یعنی خدایا نهایت انقطاع به سوی تو را به من عطا بفرما (مناجات ائمه در ماه شعبان کتاب اقبال الاعمال ج2 ص687)
  2. خدا را باید از رگ حیات به خودم نزدیک تر بدانم
  3. جایی که خدا نیست نباید در ذهنم بیاید، همه جا محضر خداست.

اگر این امتحانات را پس بدهیم انشاءالله موفق می شویم

 

 آیا مشاهده امام زمان امکان پذیر است؟ 

امکان مشاهده امام زمان صد در صد است. وقطعا مواردی اتفاق افتاده است. اما روایتی داریم در کتاب احتجاج ج2 ص478 «من ادعی المشاهدة... فهو کذاب مفتر» این روایت در اصل هدف غیبت را بیان می کند؛ که انسان ها باید از مشاهده ظاهری درآیند. این هدف دقیقا چیست؟

 

 علت غیبت امام زمان 

فرض کنیم ما دنبال راهی باشیم که خدمت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برسیم و بعد از این که خدمت امام زمان رسیدیم ایشان بفرمایند که خوب هدفت چیست؟ می خواستی با چشم ظاهری ببینی که چطور بشود؟ شاید ما در جواب بگوییم که می خواهیم مطمئن بشویم.  آن وقت این آیه قرآن در مورد ما معنا پیدا میکند « ولو أننا نزلنا الیهم الملائکة و کلمهم الموتی و حشرنا علیهم کل شیء قبلا ما کانوا لیؤمنوا إلا أن یشاء الله و لکن أکثرهم یجهلون» (انعام 111) یعنی اگر ما به سوی ایشان ملائکه را نازل کنیم و مردگان با آنها حرف بزنند، و هرچه هست به زبان آمده و به ایشان بگوید که ایمان بیاورید آنها ایمان نمی آورند. مگر اینکه خدا بخواهد و اکثر آنها جاهلند.

ما باید سیستم الهی را ببینیم که چطور باید اطمینان حاصل کنیم؟ خدا می فرماید «ألا بذکر الله تطمئن القلوب»

غیبت به این معنا که حضرت رحمت خدا را غیب کرده باشند اصلا مفهوم ندارد. اصلا نمی شود که خدا دستگاه هدایت و رحمتش را تعطیل کند.

علت غیبت این است که انسان از عالم ظاهری به درون و تعقل و تفکر و دل وارد بشود و حقیقت را پیدا کند. لذا در اکثر روایات آمده است که از چشمان ظاهری شما پنهان شده است و از قلب و معرفت شما پنهان نیست. لذا مشکل اینجاست که عقل ما انسان ها به چشمان ظاهری است.

به همین خاطر پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) به جابر فرمودند: «یستضیئون بنور ولایته» یعنی در زمان غیبت شیعیان با نور ولایت امام زمان نور علم و هدایت را دریافت می کنند.

اگر قرار بود با مشاهده ظاهری همه چیز حل شود در زمان یازده امام معصوم (علیهم السلام) با این که امام در مقابل چشمان همه بود اما افراد کمی از جامعه به حقیقت و ولایت ایمان داشتند.

پس تربیت امام زمان با فهم و شعور است و به صورت طوطی وار نیست. می فرمایند تفکر کن ما به اذن خدا مجهول را برایت معلوم می کنیم. اما اگر تفکر نکنی و دقت نکنی و تحقیق نکنی، نه!

البته غیبت دلیل های دیگری هم دارد در اینجا از جهت هدایت بیان شد

 

راه رسیدن به حقیقت

ما باید اول حس کنیم که این عالم یک حقیقتی دارد و برای هدفی خلق شده است. سپس جویای حقیقت بشویم، حق را بشناسِم، خدا را بشناسیم «الهی عرفنی نفسک» بعد بگوییم خدیا رسالتت را عنایت فرما و بعد رسالت حجتت را عنایت بفرما.

از لحاظ تربیتی امام زمان هیچوقت نمی گویند من حجت الهی هستم پس شما باید حرف من را گوش بدهید! بلکه در درون ما ایجاد می کنند که یک چیزی هست و حقیقتی دارد. دنبال حقیقت می روم سپس جرقه می زنند و مبدأ را پیدا می کنم و معرفت حاصل می شود.

«برگرفته از بیانات استاد حاج حسن صدیقین کتاب بارش مهر»

 

در آخر اگر با این نظریه مخالف هستید نظر خود را زیر همین پست کامنت کنید.

همچنین اگر سؤالی دارید در بخش نظرات سؤال خود را بپرسید.

همه نظرات خونده میشنwink

 

اگر هم وقت دارید می تونید به این سخنرانی کوتاه از آیت الله وحید خراسانی در مورد امام زمان گوش بدید

https://www.aparat.com/v/8Lwu4